Είσοδος Συνδρομητών
Όνομα χρήστη
Κωδικός πρόσβασης
 
Προηγούμενα Τεύχη
ΚΔΕΟΔ
 
Τεύχος 1/2011
Εκτύπωση

Σύστηµα εµπορίας δικαιωµάτων εκποµπών της ΕΕ

 

Το 2005, θεσπίστηκε το σύστηµα εµπορίας δικαιωµάτων εκποµπής αερίων του θερµοκηπίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣΕΔΕ της ΕΕ) για την µείωση της εκποµπής CO2 µε αποτελεσµατικό, σε σχέση προς το κόστος, τρόπο και για την αποφυγή της αλλαγής του κλίµατος. Η Οδηγία 2009/29/ΕΚ για τροποποίηση της Οδηγίας 2003/87/ΕΚ (Οδηγία ΣΕΔΕ) βελτίωσε και επεξέτεινε το ΣΕΔΕ (σύστηµα εµπορίας δικαιωµάτων εκποµπής) της ΕΕ στην τρίτη περίοδο εµπορίας 2013-2020 (ΣΕΔΕ-3). Το ΣΕΔΕ-3 θα βασίζεται σε αυστηρότερο και ενιαίο ανώτατο όριο για όλη την ΕΕ, η κατανοµή των δικαιωµάτων θα γίνεται σε πλήρως εναρµονισµένη µεταβατική βάση σε όλη την ΕΕ και σταδιακά θα θεσπιστεί ο ευρύτερος πλειστηριασµός δικαιωµάτων.

Το άρθρο 10α παρ. 6 της Οδηγίας ΣΕΔΕ προβλέπει ότι τα κράτη µέλη µπορούν επίσης να θεσπίσουν οικονοµικά µέτρα υπέρ των κλάδων που αναµένεται να εκτεθούν σε σηµαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα, για το κόστος που σχετίζεται µε τις εκποµπές αερίων του θερµοκηπίου που µετακυλίεται στις τιµές της ηλεκτρικής ενέργειας (έµµεσο κόστος CO2), προκειµένου να αντισταθµιστεί το κόστος αυτό και, εφόσον τα οικονοµικά αυτά µέτρα συνάδουν προς τους κανόνες περί κρατικών ενισχύσεων. Η Οδηγία προβλέπει επίσης ότι τέτοια ενίσχυση θα πρέπει να χορηγείται µόνο όταν είναι αναγκαία και σκόπιµη, και εφόσον διασφαλίζεται η διατήρηση των κινήτρων του ΣΕΔΕ της ΕΕ για εξοικονόµηση ενέργειας και µεταφορά της ζήτησης από την γκρίζα στην πράσινη ενέργεια. Αυτή η δράση µπορεί να αναληφθεί για τους συγκεκριµένους κλάδους ή επιµέρους κλάδους όπου δεν µπορεί να τεκµηριωθεί ότι µπορεί διαφορετικά να αποτραπεί ο κίνδυνος διαρροής CO2, όποτε η ηλεκτρική ενέργεια αντιπροσωπεύει υψηλό ποσοστό του κόστους παραγωγής και παράγεται µε υψηλή απόδοση.

Οι ανωτέρω διατάξεις της Οδηγίας ΣΕΔΕ βασίζονται στην υπόθεση ότι η οικονοµική στήριξη για έµµεσες εκποµπές µπορεί να έχει ιδιαίτερα στρεβλωτικά αποτελέσµατα, εάν δεν στοχεύει ορθά σε τοµείς που διατρέχουν σηµαντικό κίνδυνο διαρροής άνθρακα λόγω του κόστους CO2 που µετακυλίεται στις τιµές της ηλεκτρικής ενέργειας (καλούµενες «έµµεσες εκποµπές») και δεν περιορίζεται στο επιπρόσθετο κόστος που απορρέει από το ΣΕΔΕ-3 για τις αποτελεσµατικότερες επιχειρήσεις. Διαφορετικά, η ενίσχυση θα εισάγει οικονοµικές στρεβλώσεις στην οικονοµία της ΕΕ και θα έχει αρνητικές επιπτώσεις στην αποτελεσµατικότητα του ΣΕΔΕ της ΕΕ.

Εποµένως, ο πρωταρχικός στόχος του ελέγχου των κρατικών ενισχύσεων στο πλαίσιο της εφαρµογής του ΣΕΔΕ της ΕΕ είναι να εξασφαλιστεί, αφενός, ότι τα µέτρα κρατικών ενισχύσεων θα έχουν ως αποτέλεσµα ένα υψηλότερο γενικό επίπεδο προστασίας του περιβάλλοντος (µείωση της εκποµπής αερίων θερµοκηπίου) σε σχέση µε αυτό που θα είχε επιτευχθεί χωρίς την ενίσχυση και, αφετέρου, ότι τα θετικά αποτελέσµατα της ενίσχυσης θα υπερβαίνουν τα αρνητικά από άποψη στρεβλώσεων του ανταγωνισµού στην εσωτερική αγορά, και ταυτόχρονα θα αποτρέπουν τις υπεραντισταθµίσεις και θα διασφαλίσουν ισότιµους όρους ανταγωνισµού σε ολόκληρη την ΕΕ.

Το 2008, κατά την διάρκεια της διαδικασίας έκδοσης της Οδηγίας ΣΕΔΕ, η Επιτροπή συµπλήρωσε την πρότασή της στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συµβούλιο και ανέφερε, σε άτυπο έγγραφο, τις κατευθυντήριες αρχές για την χορήγηση οικονοµικής στήριξης για τις ενισχύσεις σε επιχειρήσεις υψηλής κατανάλωσης ενέργειας όσον αφορά το κόστος του CO2 στις τιµές ηλεκτρικής ενέργειας (κρατικές ενισχύσεις για έµµεσες εκποµπές).

Σκοπός της παρούσας διαβούλευσης είναι να κληθούν τα κράτη µέλη και οι ενδιαφερόµενοι να εκφράσουν τις απόψεις τους επί του θέµατος της οικονοµικής στήριξης για έµµεσες εκποµπές. Η παρούσα διαβούλευση αποτελεί επίσης µέρος της αναλογικής αξιολόγησης του αντίκτυπου όσον αφορά το προαναφερθέν µέτρο ενίσχυσης που θα περιληφθεί στις µελλοντικές κατευθυντήριες γραµµές για τις κρατικές ενισχύσεις που αφορούν το ΣΕΔΕ της ΕΕ. Οι υπηρεσίες της Επιτροπής θα αναλάβουν αυτή την αξιολόγηση του αντίκτυπου σύµφωνα µε τις εφαρµοστέες κατευθυντήριες γραµµές.

Πρέπει να σηµειωθεί ότι οι µελλοντικές Κατευθυντήριες Γραµµές για τις κρατικές ενισχύσεις που αφορούν το ΣΕΔΕ της ΕΕ θα περιλαµβάνουν επίσης διατάξεις σχετικές µε άλλα µέτρα κρατικών ενισχύσεων που προβλέπονται στην οδηγία ΣΕΔΕ, δηλαδή επενδυτικές ενισχύσεις σε σταθµούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας υψηλής απόδοσης που έχουν πρόβλεψη CCS, ενισχύσεις για τη µεταβατική προαιρετική δωρεάν κατανοµή ποσοστώσεων για τον εκσυγχρονισµό της παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας σε ορισµένα κράτη µέλη και ενισχύσεις για την εξαίρεση των µικρών εγκαταστάσεων από το ΣΕΔΕ της ΕΕ. Τα κράτη µέλη και οι λοιποί ενδιαφερόµενοι καλούνται να απαντήσουν στο ερωτηµατολόγιο. Η προθεσµία απάντησης είναι η 11.05.2011. Οι απαντήσεις θα πρέπει να σταλούν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, European Commission, DG COMP, State aid registry, 1049 Brussels, µε την µνεία «HT 582», κατά προτίµηση µέσω ηλεκτρονικού ταχυδροµείου στην διεύθυνση Stateaidgreffe@ec.europa.eu.

Οι υπηρεσίες της Επιτροπής σκοπεύουν να δηµοσιεύσουν τις απαντήσεις που θα δοθούν στο παρόν ερωτηµατολόγιο στον δικτυακό τόπο:

http://ec.europa.eu/competition/consultations/2011_questionnaire_emissions_trading/index_en.html

http://ec.europa.eu/competition/consultations/2011_questionnaire_emissions_trading/questionnaire_el.pdf

 
© 2008 Μο.Πα.Δι.Σ   |   Σημαντική ανακοίνωση νομικού περιεχομένου   |   Powered by Softways S.A.