Είσοδος Συνδρομητών
Όνομα χρήστη
Κωδικός πρόσβασης
 
Προηγούμενα Τεύχη
ΚΔΕΟΔ
 
Τεύχος 2/2008
Εκτύπωση

Ένταξη των αεροπορικών µεταφορών στο Σύστηµα Εµπορίας Δικαιωµάτων Εκποµπής Αερίων Θερµοκηπίου

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέδωσε πρόταση οδηγίας, σύµφωνα µε την οποία οι εκποµπές αερίων θερµοκηπίου λόγω πτήσεων από, προς και εντός της ΕΕ θα ενταχθούν στο Σύστηµα Εµπορίας Δικαιωµάτων Εκποµπών (ΣΕΔΕ) από το 2012, και θα καλύπτονται όλες οι αεροπορικές εταιρείες, ανεξαρτήτως εθνικότητας. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο υπερψήφισε την πρόταση αυτή στις 08.07.2008.

Όπως οι βιοµηχανικές επιχειρήσεις, που καλύπτονται ήδη από το ΣΕΔΕ, οι αεροπορικές εταιρείες θα έχουν την δυνατότητα να πωλούν τα πλεονάζοντα δικαιώµατά τους, εφόσον µειώσουν τις εκποµπές τους και θα χρειάζεται να αγοράζουν πρόσθετα δικαιώµατα, εάν οι εκποµπές τους αυξηθούν. Ο αρµόδιος Επίτροπος για το περιβάλλον κ. Σταύρος Δήµας τόνισε ότι οι εκποµπές αερίων θερµοκηπίου από τις διεθνείς αεροπορικές µεταφορές αυξάνονται ταχύτερα από όλους τους άλλους τοµείς στην ΕΕ και η αύξηση αυτή απειλεί να υπονοµεύσει ολόκληρη την πρόοδο που επιτυγχάνεται στη µείωση των εκποµπών. Η συµφωνία που επιτεύχθηκε µεταξύ του Κοινοβουλίου και του Συµβουλίου υιοθετεί τα κύρια στοιχεία της αρχικής πρότασης της Επιτροπής του Δεκεµβρίου 2006 µε κάποιες τεχνικές βελτιώσεις και ορισµένες τροποποιήσεις:

α) Το 2012, όσον αφορά τις εκποµπές λόγω αεροπορικών µεταφορών, ως ανώτατο όριο θα προβλέπεται το 97% της µέσης τιµής τους κατά το χρονικό διάστηµα 2004-2006. Από το έτος 2013, το ανώτατο όριο θα µειωθεί στο 95 %, αν και το ποσοστό αυτό ενδέχεται να αναθεωρηθεί στο πλαίσιο της γενικότερης αναθεώρησης της οδηγίας για την εµπορία δικαιωµάτων εκποµπών.

β) Το 2012 οι αεροπορικές εταιρείες θα λάβουν το 85% των δικαιωµάτων εκποµπών τους δωρεάν. Το ποσοστό αυτό είναι δυνατό να µειωθεί από το 2013 στο πλαίσιο της γενικής αναθεώρησης της οδηγίας για την εµπορία καυσίµων.

γ) Εισάγεται εξαίρεση για εµπορικές εταιρείες µε εξαιρετικά χαµηλά επίπεδα κίνησης σε γραµµές προς, από ή εντός της ΕΕ, ή µε χαµηλές ετήσιες εκποµπές.

δ) Για νεοεισερχόµενες στην αγορά ή εξαιρετικά ταχέως αναπτυσσόµενες αεροπορικές εταιρείες έχει προστεθεί ειδικό αποθεµατικό δωρεάν δικαιωµάτων, το οποίο όµως δεν αυξάνει τη συνολική οροφή για τα δικαιώµατα, οπότε δεν επηρεάζει την περιβαλλοντική επίπτωση του συστήµατος.

ε) Εισάγεται νέος µηχανισµός για να διασφαλιστεί η συνεπής και αυστηρή επιβολή σε ολόκληρη την ΕΕ. Ως έσχατη λύση τα κράτη-µέλη θα µπορούν να ζητούν από την αεροπορική εταιρεία να παύσει την δραστηριότητά της στην ΕΕ.

Το επόµενο βήµα είναι σε µία από τις επόµενες συνόδους του το Συµβούλιο να εγκρίνει την οδηγία, και στη συνέχεια, µέσα σε 12 µήνες από την δηµοσίευσή της, τα κράτη-µέλη να µεταφέρουν την οδηγία στο εσωτερικό τους δίκαιο.

http://www.europarl.europa.eu/news/expert/infopress_page/064-33577-189-07-28-911-20080707IPR33572-07-07-2008false/default_en.htm

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1114&format=HTML&aged=0&language=EN&guiLanguage=en

 
© 2008 Μο.Πα.Δι.Σ   |   Σημαντική ανακοίνωση νομικού περιεχομένου   |   Powered by Softways S.A.