Είσοδος Συνδρομητών
Όνομα χρήστη
Κωδικός πρόσβασης
 
Προηγούμενα Τεύχη
ΚΔΕΟΔ
 
Τεύχος 3/2008
Εκτύπωση

Απόφαση του Συμβουλίου Υπουργών Μεταφορών για την έναρξη του προγράμματος SESAR στις αεροπορικές μεταφορές

 

Το Συµβούλιο των Υπουργών Μεταφορών ενέκρινε στις 09.10.2008 την έναρξη της τεχνικής φάσης για το νέο σύστηµα εναέριας κυκλοφορίας (air traffic management system). Πρόκειται για το πενταετές πρόγραµµα SESAR (Single European Sky Air Traffic Management Research), το οποίο αποτελεί το τεχνικό µέρος του προγράµµατος «Ενιαίος Ευρωπαϊκός Ουρανός ΙΙ». Παρά την υιοθέτηση σειράς κανονιστικών κειµένων το 2004 σχετικά µε το ζήτηµα της ενοποίησης και της ορθολογικής οργάνωσης του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου (Single European Sky - SES) ο τελευταίος παραµένει διαιρεµένος σε 27 επιµέρους τοµείς, οι οποίοι υπάγονται στις αντίστοιχες επιµέρους εθνικές κυριαρχίες. Συνεπώς, η Επιτροπή παρουσίασε δέσµη νοµοθετικών µέτρων στις 25.06.2008 µε σκοπό την επιτάχυνση της διαδικασίας ενοποίησης του ευρωπαϊκού εναέριου χώρου. Συγκεκριµένα, έθεσε το 2012 ως δεσµευτικό χρονικό όριο µέχρι το οποίο τα κράτη µέλη οφείλουν να εγκαθιδρύσουν τη διασυνοριακή συνεργασία µε τελικό στόχο την καθιέρωση «λειτουργικών τµηµάτων εναερίου χώρου (functional airspace blocs - FABs). Σύµφωνα µε το νέο κανονιστικό πλαίσιο δύο ή περισσότερα κράτη µέλη θα έχουν τη δυνατότητα να προχωρούν σε συνένωση των εναέριων χώρων τους  ορίζοντας ένα και µόνο ρυθµιστικό φορέα, ο οποίος θα ελέγχει την εναέρια κυκλοφορία κατ' αποκλειστικότητα.

Το Βέλγιο, η Γαλλία, η Γερµανία, το Λουξεµβούργο, η Ολλανδία και η Ελβετία αποφάσισαν στις 18.11.2008 στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Συνόδου Πολιτικής Αεροπορίας τη δηµιουργία του «Λειτουργικού Τµήµατος Εναέριου Χώρου: Κεντρική Ευρώπη» (Functional Airspace Bloc: Central Europe - FABEC). Πρόκειται για µία ιδιαίτερα σηµαντική πρωτοβουλία στον τοµέα των αεροπορικών µεταφορών, καθώς υπό το νέο σχήµα συνενώνεται το 55% των ευρωπαϊκών πτήσεων και καλύπτεται ο τοµέας µε τα πιο πυκνά δροµολόγια και τα αεροδρόµια µε την µεγαλύτερη κίνηση. Η νέα πρωτοβουλία θα αυξήσει την αποδοτικότητα των εναέριων ελέγχων στην περιοχή από άποψη ασφάλειας, θα συµβάλλει στην εξοικονόµηση ενεργειακών πόρων, θα µειώσει το µέγεθος των δροµολογίων και, άρα, του αντίστοιχου κόστους, ενώ θα ελαττώσει το περιβαλλοντικό αντίκτυπο των αεροµεταφορών και θα ενισχύσει την αποτελεσµατικότητα των στρατιωτικών επιχειρήσεων.

Στα πλαίσια της παραπάνω Συνόδου Πολιτικής Αεροπορίας υπογράφηκαν µία σειρά από επιµέρους συµφωνίες συνολικού ύψους 1,6 δισεκατοµµυρίων ευρώ στα πλαίσια της Κοινής Τεχνολογικής Πρωτοβουλίας για τον Καθαρό Ουρανό (Clean Sky Joint Technological Initiative). Η συνολική διάρκεια του προγράµµατος θα είναι επταετής, θα στηριχθεί στη σύµπραξη δηµόσιου και ιδιωτικού τοµέα (Σ.Δ.Ι.Τ.) και θα στοχεύει στη βελτίωση της αποδοτικότητας των καυσίµων για τις αεροµεταφορές και τη µείωση των εκποµπών αερίων.

Σχετικά µε την υπαγωγή των αεροπορικών µεταφορών στο ευρωπαϊκό σύστηµα εµπορίας πιστωτικών µορίων εκποµπών (European Trading System - ETS) οι εκπρόσωποι των αεροπορικών εταιριών εκδήλωσαν, στα πλαίσια της Συνόδου, την έντονη αντίθεση τους στην προοπτική να πληρώνουν το 20% των δικαιωµάτων εκποµπής από την 01.01.2013. Τα σχετικά κανονιστικά µέτρα της Επιτροπής έχουν ήδη πάρει την έγκριση της Επιτροπής Περιβάλλοντος του Ευρωκοινοβουλίου στις 08.07.2008 µε τη δικαιολογητική βάση ότι ο τοµέας των αεροπορικών µεταφορών θα είναι από τους πιο έντονα αναπτυσσόµενους κατά τα επόµενα χρόνια. Ωστόσο, η Ένωση Ευρωπαϊκών Αερογραµµών (Association of European Airlines - AEA) σε δήλωση της στις 08.10.2008 επισηµαίνει ότι οι αεροµεταφορές δεν αντιµετωπίζονται ισότιµα µε τις άλλες βιοµηχανίες, οι οποίες θα είναι υποχρεωµένες στην αγορά µόνο του 15% των δικαιωµάτων εκποµπής από το 2013.

http://www.cleansky.eu/index.php?arboid=83&setlanguage=en

http://www.ue2008.fr/PFUE/lang/en/accueil/PFUE-112008/PFUE17.11.2008/sommeteuropeendelaviationlenvironnementaucoeurdesdiscussions

http://files.aea.be/News/PR/Pr08-036.pdf

 
© 2008 Μο.Πα.Δι.Σ   |   Σημαντική ανακοίνωση νομικού περιεχομένου   |   Powered by Softways S.A.