Είσοδος Συνδρομητών
Όνομα χρήστη
Κωδικός πρόσβασης
 
Προηγούμενα Τεύχη
ΚΔΕΟΔ
 
Τεύχος 2/2009
Εκτύπωση

Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά µε την εφαρµογή της νοµοθεσίας περί κρατικών ενισχύσεων από τα εθνικά δικαστήρια [ΕΕ 2009 C-85/1]

 

Την 09.04.2009 δηµοσιεύθηκε στην Επίσηµη Εφηµερίδα ΕΕ [ΕΕ 2009 C-85/1] Ανακοίνωση της Επιτροπής σχετικά µε την εφαρµογή της νοµοθεσίας περί κρατικών ενισχύσεων από τα εθνικά δικαστήρια. Σκοπός της παρούσας Ανακοίνωσης είναι να ενηµερώσει τα εθνικά δικαστήρια και τους τρίτους ενδιαφερόµενους για τα διαθέσιµα µέσα παροχής έννοµης προστασίας σε περίπτωση παράβασης των κανόνων περί κρατικών ενισχύσεων και να τα καθοδηγήσει όσον αφορά την εφαρµογή των κανόνων αυτών στην πράξη. Πέραν τούτου, η Επιτροπή, µέσω της ανακοίνωσης, επιδιώκει την ανάπτυξη της συνεργασίας της µε τα εθνικά δικαστήρια, θεσπίζοντας πιο εύχρηστα εργαλεία, τα οποία θα διευκολύνουν το καθηµερινό έργο των εθνικών δικαστών, χωρίς, όµως, να είναι δεσµευτική για αυτούς και χωρίς να επηρεάζει την ανεξαρτησία τους. Η εν λόγω ανακοίνωση αντικαθιστά την ανακοίνωση του 1995 [ΕΕ 1995 C-312/8] και δεν προδικάζει οποιαδήποτε ερµηνεία των εφαρµοστέων διατάξεων της Συνθήκης και των κανονιστικών διατάξεων από τα κοινοτικά δικαιοδοτικά όργανα. Συµπληρωµατικές πληροφορίες που απευθύνονται προς τα εθνικά δικαστήρια θα δηµοσιευθούν στον δικτυακό τόπο της Επιτροπής. Η Επιτροπή θα επανεξετάσει την παρούσα ανακοίνωση µετά από πέντε χρόνια.

Αξίζει να υπογραµµισθούν τα ακόλουθα σηµεία της ανακοίνωσης:

  • Τα εθνικά δικαστήρια, όπως και η Επιτροπή, έχουν αρµοδιότητα να ερµηνεύουν την έννοια της κρατικής ενίσχυσης.
  • Σε περίπτωση ύπαρξης αµφιβολιών σχετικά µε την ύπαρξη κρατικής ενίσχυσης, τα εθνικά δικαστήρια µπορούν να ζητήσουν γνωµοδότηση της Επιτροπής, µε την επιφύλαξη της δυνατότητας ή της υποχρέωσης των εθνικών δικαστηρίων να παραπέµψουν το ζήτηµα στο ΔΕΚ για την έκδοση προδικαστικής απόφασης σύµφωνα µε το άρθρο 234 της ΣυνθΕΚ.
  • Σε περίπτωση που το εθνικό δικαστήριο καλείται να αποφανθεί για την υπαγωγή µέτρου σε καθεστώς εγκεκριµένων ενισχύσεων, µπορεί να ελέγξει µόνο εάν πληρούνται όλοι οι όροι της απόφασης έγκρισης. Εάν τίθεται θέµα, σε εθνικό επίπεδο, σχετικά µε το κύρος απόφασης της Επιτροπής, το εθνικό δικαστήριο είναι αναρµόδιο να κηρύξει άκυρες πράξεις κοινοτικών οργάνων.
  • Τα εθνικά δικαστήρια δεν είναι αρµόδια να αποφανθούν για το συµβιβάσιµο µέτρου κρατικής ενίσχυσης µε τις διατάξεις του άρθρου 87 παρ. 2 ή 3 της Συνθήκης.
  • Η υποχρέωση αναστολής που θεσπίζεται στο άρθρο 88 παρ. 3 της ΣυνθΕΚ παρέχει το δικαίωµα άµεσης άσκησης των ατοµικών δικαιωµάτων των θιγόµενων µερών (π.χ. των ανταγωνιστών του δικαιούχου). Τα εν λόγω θιγόµενα µέρη µπορούν να επιβάλουν τα δικαιώµατά τους µέσω άσκησης αγωγής ενώπιον των αρµοδίων εθνικών δικαστηρίων κατά του χορηγούντος κράτους µέλους.
  • Σε περίπτωση παρανόµως χορηγηθείσας ενίσχυσης, το εθνικό δικαστήριο επιβάλλει όλες τις έννοµες συνέπειες αυτής της παράνοµης χορήγησης που προβλέπονται από το εθνικό δίκαιο. Ως εκ τούτου, το εθνικό δικαστήριο καταρχήν οφείλει να διατάσσει την ολοσχερή επιστροφή της παράνοµης κρατικής ενίσχυσης από τον αποδέκτη. Η διαταγή πλήρους ανάκτησης της παράνοµης ενίσχυσης αποτελεί µέρος των υποχρεώσεων του εθνικού δικαστηρίου να προστατεύει τα ατοµικά δικαιώµατα του προσφεύγοντος.
  • Περιστάσεις οι οποίες δεν κωλύουν την έκδοση διαταγής ανάκτησης από την Επιτροπή δεν δικαιολογούν να µην διαταχθεί η πλήρης ανάκτηση βάσει του άρθρου 88 παρ. 3 της ΣυνθΕΚ από εθνικό δικαστήριο.
  • Το εθνικό δικαστήριο δεν υποχρεούται να διατάξει την ολοσχερή ανάκτηση της παράνοµης κρατικής ενίσχυσης εάν, κατά το χρόνο έκδοσης της απόφασης του εθνικού δικαστηρίου, η Επιτροπή έχει ήδη αποφανθεί ότι η ενίσχυση συµβιβάζεται µε την κοινή αγορά.
  • Αν διαταχθεί ανάκτηση από την Επιτροπή, το άρθρο 14 παρ. 2 του διαδικαστικού Κανονισµού απαιτεί ανάκτηση, όχι µόνον του ονοµαστικού ποσού της ενίσχυσης, αλλά και τόκων από την ηµεροµηνία κατά την οποία η παράνοµη ενίσχυση τέθηκε στη διάθεση του αποδέκτη µέχρι την ηµεροµηνία της πραγµατικής ανάκτησής της. Η ανάκτηση των τόκων για το χρονικό διάστηµα της παρανοµίας συγκαταλέγεται επίσης στις υποχρεώσεις των εθνικών δικαστηρίων δυνάµει του άρθρου 88 παρ 3 της Συνθήκης.
  • Τα εθνικά δικαστήρια µπορεί να χρειασθεί να αποφανθούν σχετικά µε αγωγές αποζηµίωσης για ζηµίες που υπέστησαν ανταγωνιστές ή τρίτοι λόγω της παράνοµης κρατικής ενίσχυσης.
  • Το καθήκον των εθνικών δικαστηρίων να επιβάλλουν όλες τις δέουσες έννοµες συνέπειες των παραβάσεων της υποχρέωσης αναστολής δεν περιορίζεται στην έκδοση οριστικών αποφάσεων. Στο πλαίσιο του ρόλου τους δυνάµει του άρθρου 88 παρ. 3 της Συνθήκης, τα εθνικά δικαστήρια απαιτείται να διατάσσουν και την λήψη προσωρινών µέτρων, εφόσον συντρέχει λόγος διασφάλισης των δικαιωµάτων των πολιτών και της αποτελεσµατικότητας του άρθρου 88 παρ. 3 της Συνθήκης.
  • Τα εθνικά δικαστήρια µπορούν να επιλαµβάνονται ζητηµάτων που άπτονται των κρατικών ενισχύσεων και σε περιπτώσεις στις οποίες η Επιτροπή έχει ήδη διατάξει την ανάκτηση της ενίσχυσης. Παρότι η πλειονότητα των υποθέσεων αναµένεται να αφορά την ακύρωση εθνικών διαταγών ανάκτησης, µπορεί επίσης να δεχθούν αγωγές αποζηµίωσης από τρίτους κατά εθνικών αρχών για µη εφαρµογή απόφασης ανάκτησης της Επιτροπής.
  • Τα εθνικά δικαστήρια οφείλουν να εφαρµόζουν την υποχρέωση αναστολής και να προστατεύουν τα δικαιώµατα των ιδιωτών σε περίπτωση χορήγησης παράνοµων κρατικών ενισχύσεων. Καταρχήν, στις οικείες διαδικασίες ισχύουν οι εθνικοί δικονοµικοί κανόνες.
  • Η Επιτροπή οφείλει να συνδράµει τα εθνικά δικαστήρια κατά την εφαρµογή της κοινοτικής νοµοθεσίας. Παροµοίως, τα εθνικά δικαστήρια ενδέχεται να κληθούν να συνδράµουν την Επιτροπή κατά την εκτέλεση των καθηκόντων της.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=OJ:C:2009:085:0001:0022:EL:PDF.

 
© 2008 Μο.Πα.Δι.Σ   |   Σημαντική ανακοίνωση νομικού περιεχομένου   |   Powered by Softways S.A.