Είσοδος Συνδρομητών
Όνομα χρήστη
Κωδικός πρόσβασης
 
Προηγούμενα Τεύχη
ΚΔΕΟΔ
 
Τεύχος 2/2010
Εκτύπωση

Δηµόσια διαβούλευση για τις Υπηρεσίες Γενικού Οικονοµικού Συµφέροντος

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δροµολόγησε δηµόσια διαβούλευση σχετικά µε την εφαρµογή της νοµοθετικής δέσµης του 2005 όσον αφορά τις Υπηρεσίες Γενικού Οικονοµικού Συµφέροντος (ΥΓΟΣ). Η δέσµη αυτή, που περιλαµβάνει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες η κρατική χρηµατοδότηση των ΥΓΟΣ συµβιβάζεται µε τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, εγκρίθηκε τον Ιούλιο του 2005, µετά την καθοριστικής σηµασίας απόφαση Altmark του Δικαστηρίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης.  

«Οι δηµόσιες υπηρεσίες διαδραµατίζουν θεµελιώδη ρόλο στο ευρωπαϊκό κοινωνικό πρότυπο. Ασφαλώς ορισµένοι τοµείς δραστηριότητας δεν µπορούν να αφήνονται µόνο στις δυνάµεις της αγοράς και τα κράτη µέλη διαθέτουν µεγάλη ελευθερία να αποφασίζουν ποιες υπηρεσίες πρέπει να θεωρούνται υπηρεσίες γενικού συµφέροντος. Στο πλαίσιο όµως της ενιαίας αγοράς της ΕΕ, πρέπει να διασφαλίσουµε ότι κατά την παροχή των υπηρεσιών αυτών τηρούνται οι κανόνες που θεσπίζει η Συνθήκη ώστε να αποφεύγονται στρεβλώσεις του ανταγωνισµού. Το γεγονός αυτό καθίσταται ακόµη σηµαντικότερο σε µια περίοδο, όπως αυτή που διανύουµε, που η δηµοσιονοµική εξυγίανση αποτελεί απαραίτητη προϋπόθεση για να ξεπεράσουµε την κρίση, να τονώσουµε την ανάπτυξη και να ενισχύσουµε την κοινωνική συνοχή», δήλωσε ο Joaquίn Almunia, Αντιπρόεδρος της Επιτροπής και Επίτροπος Ανταγωνισµού, προσθέτοντας: «η Επιτροπή θα προβεί σε ανοικτή αξιολόγηση προκειµένου να προσδιορίσει όσο πιο συγκεκριµένα γίνεται τα πλεονεκτήµατα που προέκυψαν από τη δέσµη του 2005, αλλά φυσικά και τις δυσκολίες που ενδεχοµένως επιφύλαξε η εφαρµογή της στα κράτη µέλη και στους ενδιαφερόµενους φορείς».

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δροµολογεί, λοιπόν, δηµόσια διαβούλευση προκειµένου να αξιολογήσει την εφαρµογή της «δέσµης ΥΓΟΣ» του 2005. Σκοπός αυτής της νοµοθετικής δέσµης είναι να αποσαφηνίσει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες η κρατική χρηµατοδότηση των ΥΓΟΣ µπορεί να θεωρηθεί κρατική ενίσχυση συµβιβάσιµη µε τους κανόνες της ΕΕ.

Η πολιτική ανταγωνισµού δεν εφαρµόζεται σε όλες τις υπηρεσίες γενικού συµφέροντος, αλλά µόνο σε εκείνες που έχουν «οικονοµικό» χαρακτήρα, δηλαδή τις ΥΓΟΣ. Το δίκαιο της ΕΕ ορίζει ως «οικονοµική» δραστηριότητα κάθε δραστηριότητα που συνίσταται στην προσφορά αγαθών ή/και υπηρεσιών σε δεδοµένη αγορά, όπως για παράδειγµα στους τοµείς των ραδιοτηλεοπτικών µεταδόσεων, της ενέργειας, των µεταφορών και των  ταχυδροµικών υπηρεσιών.

Στην απόφασή του στην υπόθεση Altmark, το Δικαστήριο απεφάνθη ότι οι αντισταθµίσεις για την παροχή δηµόσιας υπηρεσίας συνιστούν κρατικές ενισχύσεις κατά την έννοια του άρθρου 107 παρ. 1 ΣΛΕΕ και, συνεπώς, υπόκεινται στον έλεγχο της Επιτροπής, εκτός αν πληρούνται τέσσερα σωρευτικά κριτήρια:

(1) Έχει ανατεθεί στον δικαιούχο σαφώς καθορισµένη αποστολή παροχής δηµόσιας υπηρεσίας.

(2) Οι παράμετροι για τον υπολογισµό των αντισταθµιστικών πληρωµών καθορίζονται εκ των προτέρων µε αντικειµενικότητα και διαφάνεια.

(3)Η αντιστάθμιση δεν υπερβαίνει το κόστος εκπλήρωσης των υποχρεώσεων δηµόσιας υπηρεσίας αφαιρουµένων των εσόδων που προέρχονται από την παροχή της εν λόγω υπηρεσίας (η αντιστάθµιση ενδέχεται, ωστόσο, να περιλαµβάνει εύλογο κέρδος).

(4) Ο δικαιούχος επιλέγεται κατόπιν πρόσκλησης υποβολής προσφορών ή η αντιστάθµιση υπολογίζεται βάσει του κόστους εύρυθµα λειτουργούσας επιχείρησης επαρκώς εξοπλισµένης µε τα µέσα που είναι αναγκαία για την παροχή της δηµόσιας υπηρεσίας.

Η εν λόγω «δέσµη ΥΓΟΣ», περιλαµβάνει τα ακόλουθα κείµενα:

(α) Απόφαση της Επιτροπής (βασιζόµενη στο άρθρο 106 παρ. 3 της ΣΛΕΕ), η οποία προσδιορίζει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες κρατικές ενισχύσεις µε τη µορφή αντιστάθµισης δηµόσιας υπηρεσίας µπορούν να θεωρηθούν συµβιβάσιµες µε τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις και να εξαιρεθούν από την υποχρέωση κοινοποίησης στην Επιτροπή. Η απόφαση εφαρµόζεται στα νοσοκοµεία και στους οργανισµούς κοινωνικής κατοικίας ανεξαρτήτως του ποσού της αντιστάθµισης, καθώς και σε άλλους τοµείς εφόσον το ύψος της αντιστάθµισης δεν υπερβαίνει τα 30 εκατ. ευρώ ετησίως και εφόσον ο ετήσιος κύκλος εργασιών του δικαιούχου δεν υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ. Η απόφαση καλύπτει επίσης αντισταθµίσεις που χορηγούνται στις εναέριες και τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις µε νησιά εντός της ΕΕ, καθώς και στα αεροδρόµια και τα λιµάνια, εφόσον η επιβατική τους κίνηση δεν υπερβαίνει συγκεκριµένα  όρια.

(β) Κοινοτικό Πλαίσιο που καθορίζει τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες αντισταθµίσεις που δεν καλύπτονται από την απόφαση µπορούν, παρά ταύτα, να θεωρηθούν συµβιβάσιµες µε τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις αφού προηγουµένως κοινοποιηθούν στην Επιτροπή και εξεταστούν από αυτήν. Δεν είναι αιτιολογηµένες και κρίνονται ασυµβίβαστες µε τους κανόνες της Συνθήκης για τις κρατικές ενισχύσεις αντισταθµίσεις που υπερβαίνουν το κόστος παροχής της δηµόσιας υπηρεσίας ή χρησιµοποιούνται από εταιρίες σε άλλες αγορές ανοικτές στον ανταγωνισµό.

Η απόφαση και το πλαίσιο προβλέπουν την εκπόνηση από την Επιτροπή έκθεσης αξιολόγησης, η οποία θα βασίζεται στην γνώση της σχετικά µε την λειτουργία της δέσµης, καθώς και στα αποτελέσµατα ευρείας διαβούλευσης, την οποία διενήργησε  λαµβάνοντας κυρίως ως βάση τις πληροφορίες που της διαβίβασαν τα κράτη µέλη στις εκθέσεις τους σχετικά µε την εφαρµογή της απόφασης.

Η Επιτροπή δηµοσίευσε τις εκθέσεις που έλαβε από τα κράτη µέλη σχετικά µε την εφαρµογή των υφιστάµενων κανόνων, καθώς και ένα ερωτηµατολόγιο που απευθύνεται στους παρόχους δηµόσιων υπηρεσιών, στους χρήστες δηµόσιων υπηρεσιών, στους ενδιαφερόµενους φορείς, στους πολίτες, καθώς και σε κάθε άλλο ενδιαφερόµενο. Τα αποτελέσµατα της δηµόσιας αυτής διαβούλευσης θα χρησιµεύσουν ως βάση για την αξιολόγηση της δέσµης 2005 και, εν τέλει, για την υποβολή προτάσεων βελτίωσης της ισχύουσας νοµοθεσίας.

Η δηµόσια διαβούλευση δηµοσιεύεται στην διεύθυνση:

http://ec.europa.eu/competition/consultations/open.html

 
© 2008 Μο.Πα.Δι.Σ   |   Σημαντική ανακοίνωση νομικού περιεχομένου   |   Powered by Softways S.A.