Είσοδος Συνδρομητών
Όνομα χρήστη
Κωδικός πρόσβασης
 
Προηγούμενα Τεύχη
ΚΔΕΟΔ
 
Τεύχος 2/2008
Εκτύπωση

Κατευθυντήριες γραµµές της Επιτροπής για την εφαρµογή της νοµοθεσίας ανταγωνισµού στις υπηρεσίες θαλάσσιας µεταφοράς

 

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέσπισε κατευθυντήριες γραµµές για την εφαρµογή στις υπηρεσίες θαλάσσιας µεταφοράς των κανόνων που η ΣυνθΕΚ προβλέπει για τις περιοριστικές επιχειρηµατικές πρακτικές (άρθρο 81). Η πρωτοβουλία της Επιτροπής εντάσσεται στο σχέδιο δράσης για την υλοποίηση ολοκληρωµένης θαλάσσιας πολιτικής. Με τον κανονισµό 4056/86 του Συµβουλίου χορηγήθηκε στις ναυτιλιακές εταιρίες τακτικών γραµµών απαλλαγή από την κοινοτική νοµοθεσία ανταγωνισµού για την οργάνωση τους στις λεγόµενες διασκέψεις (maritime conference) µε στόχο τον καθορισµό των τιµών και το συντονισµό της ικανότητας µεταφοράς φορτίου σε εµπορευµατοκιβώτια (containers). Το Σεπτέµβριο του 2006 η Επιτροπή µε τον κανονισµό 1419/2006 αποφάσισε την κατάργηση από τις 18.10.2008 της ως άνω απαλλαγής από τη νοµοθεσία ανταγωνισµού της Ε.Ε. Αποφάσισε, επίσης, την επέκταση του πεδίου εφαρµογής των διαδικαστικών διατάξεων της αντιµονοπωλιακής νοµοθεσίας (κανονισµός 1/2003/ΕΚ στον οποίο καθορίζονται οι κανόνες για την εφαρµογή των διατάξεων 81 και 82 της ΣυνθΕΚ) στις ενδοµεταφορές (µεταφορά εµπορευµάτων µεταξύ δύο σηµείων στην ίδια χώρα) και στις µεταφορές µε ελεύθερα φορτηγά πλοία (tramp, µη τακτική θαλάσσια µεταφορά χύδην φορτίου, που δεν είναι συσκευασµένο σε εµπορευµατοκιβώτια), οι οποίες είναι γνωστές ως «συµφωνίες οµαδικής συνεργασίας». Συνεπώς, η Επιτροπή διαθέτει πλέον, σε σχέση µε τις ενδοµεταφορές και τις υπηρεσίες «τραµπ», τις ίδιες εξουσίες διερεύνησης υποθέσεων και επιβολής της αντιµονοπωλιακής νοµοθεσίας, οι οποίες της αναγνωρίζονται σε όλους τους άλλους τοµείς οικονοµικής δραστηριότητας.

Για να διασφαλιστεί ότι το νέο καθεστώς θα ενισχύσει την ανταγωνιστικότητα των ευρωπαϊκών ναυτιλιακών αγορών, η Επιτροπή εξέδωσε σειρά κατευθυντήριων γραµµών σε σχέση µε την εφαρµογή του άρθρου 81 της ΣυνθΕΚ. Συγκεκριµένα, η Επιτροπή αποσαφηνίζει τους κανόνες για τις ανταλλαγές πληροφοριών και τις ενώσεις επιχειρήσεων στον τοµέα των τακτικών γραµµών θαλάσσιας µεταφοράς. Επίσης, παρέχει καλύτερη καθοδήγηση για τη νοµική αντιµετώπιση οµαδικών συνεργασιών στον τοµέα των υπηρεσιών «τραµπ». Συγκεκριµένα, το τελικό κείµενο των κατευθυντήριων γραµµών εξηγεί αναλυτικότερα τις συνθήκες υπό τις οποίες µία συµφωνία οµαδικής συνεργασίας, η οποία αρχικά παρουσιάζεται ως αντίθετη στις αντιµονοπωλιακές διατάξεις µπορεί, εν τέλει, να θεωρηθεί σύννοµη µε βάση τις ευεργετικές για τον ανταγωνισµό συνέπειες που παράγει, όπως είναι η καλύτερη ποιότητα των προσφερόµενων υπηρεσιών ή η µείωση των τιµών για τους πελάτες. Η κατάργηση της απαλλαγής κατά κατηγορία για τις διασκέψεις τακτικών γραµµών θαλάσσιας µεταφοράς και οι σχετικές αυτής διατάξεις θα εφαρµοστούν αρχικά για µία πενταετία από τις 18.10.2008.

Τους προσεχείς µήνες αναµένεται να τεθεί σε δηµόσια διαβούλευση ένα σχέδιο κανονισµού για την ανανέωση της ισχύος του κανονισµού 823/2000/ΕΚ σχετικά µε την απαλλαγή κατά κατηγορία για τις κοινοπραξίες ναυτιλιακών εταιριών τακτικών γραµµών. Σύµφωνα µε το ισχύον ακόµη καθεστώς οι ναυτιλιακές εταιρίες τακτικών γραµµών έχουν τη δυνατότητα να συνάπτουν εκτεταµένες συνεργασίες µε σκοπό την από κοινού παροχή υπηρεσιών (κοινοπραξίες).

Κανονισµός 4056/86/ΕΚ της 22.12.1986, EE 1986 L 378/4

Κανονισµός 1419/2006/ΕΚ της 25.09.2006, EE 2006 L 269/1

Κανονισµός 1/2003/ΕΚ της 16.12.2002, EE 2002 L 1/1.

Κανονισµός 823/2000/ΕΚ της 19.04.2000, ΕΕ 2000 L 100/24, όπως τροποποιήθηκε από τον Κανονισµό  463/2004/ΕΚ της 12.03.04, EE 2004 L77/23 και τον Κανονισµό  611/2005/ΕΚ της 20.04.05, EE 2005 L101/10.

http://ec.europa.eu/comm/competition/antitrust/legislation/maritime/guidelines_en.pdf

 
© 2008 Μο.Πα.Δι.Σ   |   Σημαντική ανακοίνωση νομικού περιεχομένου   |   Powered by Softways S.A.