Είσοδος Συνδρομητών
Όνομα χρήστη
Κωδικός πρόσβασης
 
Προηγούμενα Τεύχη
ΚΔΕΟΔ
 
Τεύχος 1-3/2013
Εκτύπωση

Έγκριση ενισχύσεων στο πλαίσιο συμβάσεων παραχώρησης ελληνικών αυτοκινητόδρομων – SA.36877, SA.36878, SA.36893 και SA.36894

 

Οι επίμαχες συμβάσεις παραχώρησης των τεσσάρων έργων για την κατασκευή και εκμετάλλευση ελληνικών αυτοκινητόδρομων είχαν αρχικά υπογραφεί το έτος 2007 και κρίθηκαν από την Επιτροπή ότι είναι συμβατές με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις. Εν συνεχεία, λόγω της δυσμενούς μεταβολής των οικονομικών συνθηκών, η οποία επέφερε δραστικές μειώσεις στη χρηματοδότηση των έργων, το ελληνικό κράτος χορήγησε ενισχύσεις υπέρ των αναδόχων εταιρειών, ώστε τα έργα αυτά να καταστούν βιώσιμα, και κοινοποίησε μία σειρά μέτρων ενίσχυσης στην Επιτροπή.

Η Επιτροπή εξέδωσε, στις 13.12.2013 και στις 18.12.2013, τέσσερις αποφάσεις περί μη προβολής αντιρρήσεων, με τις οποίες ενέκρινε την παροχή κρατικής χρηματοδότησης με αποδέκτες τις αναδόχους κατασκευαστικές εταιρείες Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. (SA.36877),  Ολύμπια Οδός Α.Ε. (SA.36878), Κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (SA.36893) και Νέα Οδός Α.Ε. (SA.36894). Τα μέτρα κρατικών ενισχύσεων για την κάλυψη του χρηματοδοτικού κενού των τεσσάρων έργων συνίστανται:

- πρώτον, στην καταβολή αποζημιώσεων στις αναδόχους εταιρείες, επειδή το ελληνικό κράτος παραβίασε τη συμβατική του υποχρέωση να διασφαλίζει τη διαρκή λειτουργία εργοταξίων, καθώς τα έργα είχαν διακοπεί από τον Ιούνιο 2011. Κατά την Επιτροπή, η αποζημίωση δεν συνιστά κρατική ενίσχυση, στο μέτρο που η χορήγησή της υπαγορεύεται από συμβατικές υποχρεώσεις του κράτους έναντι των αναδόχων εταιρειών δυνάμει της συμφωνίας παραχώρησης των έργων,

- δεύτερον, στη χορήγηση παράτασης τριών χρόνων για την ολοκλήρωση μέρους των έργων (μόνο για τις εταιρίες Ολύμπια Οδός Α.Ε. και Κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος), για την οποία η Επιτροπή αποφάσισε ότι δεν απονέμει κάποιο οικονομικό πλεονέκτημα στους δικαιούχους, δεδομένου ότι η καθυστερημένη ολοκλήρωση του έργου συνεπάγεται απώλεια εσόδων τους,

- τρίτον, στη συμπληρωματική χρηματοδοτική συνεισφορά του κράτους με κεφάλαια από εθνικούς πόρους, τα ευρωπαϊκά Διαρθρωτικά Ταμεία, το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και

- τέταρτον, στην παραίτηση του κράτους από το δικαίωμά του να εισπράττει μέρος των εσόδων από τη λειτουργία των διοδίων, εφόσον τα συνολικά έσοδα δεν επαρκούν, για να καλύψουν τα έξοδα των αναδόχων εταιρειών και να εξασφαλίσουν ένα εύλογο κέρδος.

Σχετικά με τα δύο τελευταία μέτρα, η Επιτροπή έκρινε ότι προωθούν την ανάπτυξη ορισμένων οικονομικών δραστηριοτήτων ή οικονομικών περιοχών και, άρα, αποτελούν συμβιβάσιμες κρατικές ενισχύσεις βάσει του άρθρου 107 παρ. 3 στχ. γ΄ ΣΛΕΕ, διότι εντάσσονται στο ευρύτερο σχέδιο ανάπτυξης ενός διευρωπαϊκού δικτύου μεταφοράς, σύμφωνα με την Απόφαση 661/2010/ΕΕ.

Το συνολικό ποσό κρατικής χρηματοδότησης ανά δικαιούχο-ανάδοχο εταιρεία ανέρχεται σε 1.630 εκατ. ευρώ για την Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου Α.Ε. (SA.36877), 3.590,2 εκατ. ευρώ για την Ολύμπια Οδός Α.Ε. (SA.36878), 1.528,5 εκατ. ευρώ για την Κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (SA.36893) και 2.657,5 εκατ. ευρώ για τη Νέα Οδός Α.Ε. (SA.36894).

Οι μη εμπιστευτικές εκδοχές των αποφάσεων θα δημοσιευθούν με αριθμούς υπόθεσης SA.36877, SA.36878, SA.36893 και SA.36894 στο μητρώο κρατικών ενισχύσεων, που βρίσκεται στο δικτυακό τόπο της ΓΔ Ανταγωνισμού, αφού προηγουμένως διευθετηθούν τυχόν θέματα εμπιστευτικών στοιχείων.

http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_36877

http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_36878

http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_36893

http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/case_details.cfm?proc_code=3_SA_36894

 
© 2008 Μο.Πα.Δι.Σ   |   Σημαντική ανακοίνωση νομικού περιεχομένου   |   Powered by Softways S.A.